Pàgines

dissabte, 27 de setembre del 2008

La prosa de la realitat quotidiana

Hi ha paraules que es posen de moda, d’un temps cap aquí, m’he fixat que el substantiu excel·lència apareix aquí i allà. Des dels polítics que l’usen per parlar de l’excel·lència educativa, als periodistes per classificar l’excel·lència d’un músic o d’una obra d’art, i fins i tot, darrerament l’he vist emprar en anuncis publicitaris per qualificar l’excel·lència d’una xocolata. I ja comença a semblar-me obscè tanta excel·lència per tot arreu. Cerco al diccionari la parauleta que em mosqueja i, en primer lloc, la defineix com a qualitat d’excel·lent, i a continuació com a locatiu adverbial, és a dir, quelcom en grau eminent i posa com a exemple: El tigre és el felí per excel·lència. En segon lloc, se’l defineix com a tractament d’honor donat als ambaixadors, ministres, prelats, eclesiàstics,etc.
I a mi que em dóna la sensació que quan tothom usa indiscriminadament una paraula acaben confonent-se els diferents significats que aquesta pot tenir. Quan tot sovint la sento aplicada a àmbits tan diferents, ja no sé què és un col·legi excel·lent, un mestre excel·lent, una universitat excel·lent, un músic excel·lent o una xocolata excel·lent. No sé si els tigres del zoològic són felins per excel·lència com ho són els que planen lliurament per l’estepa asiàtica, o si el concepte d’excel·lència educativa és el mateix per a Finlàndia o a Torre Baró. Si és més excel·lent un alumne de la universitat de Harvard, o aquell que, d’una barriada marginal arriba a una universitat qualificada de tercer ordre. O si s’Excel·lència el Papa és més excel·lent que s’Excel·lencia el senyor Ministre d’Indústria, per posar un exemple qualsevol.
A més els antònims de la desitjosa parauleta són baixesa, inferioritat, mitjania, i per tant, el que fem és induir a pensar que tot allò que no va acompanyat del meravellós substantiu és tot el contrari, com si en el món només existissin dos colors: el blanc i el negre. Què potser ens perdem tots els matisos que hi ha entre l’un i l’altre? Què potser reivindiquem la puresa, el pensament únic, la uniformitat, la unilateralitat, la univocitat... quina por! O potser és la por el que volen inculcar-nos.